Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_comments is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_Facebook_Widget is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_instagram is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_pinterest is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_social_widget is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_subscribe_widget is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in tt_125ad_widget is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_weather is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916

Notice: The called constructor method for WP_Widget in T20_soundcloud is deprecated since version 4.3.0! Use
__construct()
instead. in /home/ardabiln/public_html/wp-includes/functions.php on line 3916
بااینکه روزه میگیریم ولی باز چاق میشویم | نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های اردبیل

بااینکه روزه میگیریم ولی باز چاق میشویم

نکته های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

20 فرمان تغذیه در ماه رمضان

 
بسیاری از افراد با اینکه در ماه رمضان روزه می گیرند اما باز هم در این ماه دچار اضافه وزن می شوند،علت در چیست؟

 

*هنگام افطار از آغاز كردن تغذیه با آب سرد،نوشابه و مانند اینها جدا خودداری كنید.به جای آب سرد كمی آب گرم یا چای میل كنید.
*افطار را با خوردن خرما،كشمش،عسل و به‌‌طور كلی با یك قند طبیعی آغاز كنید.به این ترتیب اشتها كنترل می‌شود و زیاده‌خوری كم‌تر پیش می‌آید.
* خوردن چای شیرین كم‌رنگ،شیر گرم،فرنی و حلیم كم ‌روغن در آغاز افطار مناسب است.
*خوردن نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی شده) یا نان و پنیر و مغز گردو توصیه می‌شود.
*سبزی را در افطار میل كنید.چرا كه خوردن سبزی در سحری ممكن است منجر به تشنگی در طول روز بشود.
*از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری كنید.آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می‌شود.
* در زمان بین افطار تا سحر،البته با رعایت فاصله با غذا،آب كافی بیاشامید.
*حتما برای صرف سحری،كمی زودتر از خواب برخیزید تا هم ضمن استفاده از بركات معنوی ساعات سحر و مناجات با خدا،بدون عجله و با آرامش خاطر سحری بخورید.حتی اگر میل به خوردن غذا در سحر ندارید،آب،چای،شیر و مانند اینها را فراموش نكنید.
* از خوردن تنقلات فراوان خودداری كنید.
*حتما در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل كنید.علاوه بر میوه‌جات فصل،از خیسانده برگه آلو،زردآلو،انجیر و مانند اینها هم می‌توان به عنوان میوه استفاده كرد.گوجه فرنگی هم می‌تواند نقش میوه را داشته باشد.
*اگر در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوید علاوه بر میوه از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار بیشتر استفاده كنید.
* در طول زمان امساك (روزه) از رفتن به حمام داغ،خون دادن و كارهایی كه موجب ضعف و بی‌حالی می‌شود خودداری كنید.
*معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد،لذا خوردن غذاهای سهل‌الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب‌تر است.
* اگر تخم‌مرغ میل می‌كنید در درجه اول به صورت آب‌پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم‌بند (به شرط آن كه سفیده آن منعقد شده باشد و زرده كمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل كنید.تخم‌مرغ نیمرو زیان‌بخش بوده و همچنین دیر هضم‌تر از تخم مرغ آب‌پز است.
* سالاد (بدون پیاز) مكمل خوبی برای غذاها در ماه مبارك رمضان است.
* بادمجان،فلفل و سایر ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شود.

* آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد برای معده خالی زیان‌بخش است.

 

*اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیت‌های بدنی،در طول روزه‌داری زیاد عرق كردید،نمك از دست رفته توسط عرق را به صورت‌های مختلف در افطار و سحر جبران كنید.
*از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامانوس یا غذاهایی كه برای شما ناراحتی به وجود می‌آورد لااقل در ماه رمضان خودداری كنید.
* كله‌پاچه،سیرابی و شیردان موجب تشنگی زیاد می‌شود.لذا بهتر است میل نكنید ولی اگر مایلید میل كنید به صورت كم‌آب،كم‌نمك و آن هم در افطار میل كنید

اوقات شرعی

آمار بازدید

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 39
بازدید هفته : 284
بازدید ماه : 1404
بازدید کل : 139724