نشانه های مصداقی از کاهش بار علمی دانشگاه ها

از پایان نامه هاي پولي تا تقلب دانشجویان

منیره زرین پور//
برخی از کارشناسان علمی بر این باورند که بار علمی دانشگاه های کشور در سال های اخیر کاهش داشته است، به طوری که پس از فارغ التحصیلی دانشجویان، آنها نمی توانند از نظر علمی اطلاعاتی را که کسب کردند در شغل یا جامعه به کار ببرند. شرایط حضور در سال های اخیر در دانشگاه ها به گونه ای است که بسیاری از دانشجویان می توانند بدون کنکور و با پرداخت هزینه، وارد دانشگاه ها شده و این مسئله باعث شده تا بسیاری از آنها فقط صرف گذراندن تعداد واحدهای درسی و اخذ مدرک دانشگاهی، از شیوه هایی استفاده کنند که نتیجه آن کاهش بار علمی در دانشگاه ها باشد. متاسفانه معضلاتی از جمله پایان نامه های پولی و مقاله های غیرقابل استفاده، نمره های ناپلئونی و پدیده رد و بدل جزوه در پایان ترم تنها بخش کوچکی از نشانه های مصداقی از کاهش بار علمی دانشگاه ها هستند. در این مقاله، به بخشی از نمونه های مصداقی کاهش بار علمی دانشگاه ها اشاره شده است.
پایان نامه های پولی
یکی از مهمترین معضلاتی که باعث کاهش بار علمی دانشگاه ها می شود، پایان نامه ها و تحقیقات دانشجویی پولی است. در حقیقت بواسطه فعالیت برخی از موسسات مشاوره آموزشی و پژوهشی یا حتی اماکنی مانند کافی نت ها در تهران و شهرستان‌ ها، این اماکن و موسستان پایان نامه ها و تحقیقات دانشجویی را تولید می کنند و بر اساس نوع فعالیت هزینه های مورد نظر را دریافت می کنند.
مهمترین عوارض این معضل که باعث کاهش بار علمی دانشگاه ها می شود، عدم وقت گذاشتن دانشجویان برای تحقیق و پژوهش درباره موضوع پایان نامه ها و تحقیقات علمی می گردد و نتیجه آن به صورت مستقیم، کاهش بار علمی دانشجو خواهد بود. بر اساس گزارشاتی که از طریق تیم های نظارتی دانشگاه ها اعلام شده، تا به حال ۲۶ مرکز مشاوره پژوهشی و آموزشی در حوالی میدان انقلاب تهران شناسایی شده اند که بر اساس آن، قیمت تولید مطالب علمی در مقاطع و رشته‌ های گوناگون، متفاوت است. برخی از این قیمت‌ها به شرح زیر است:
• پایان‌نامه‌ مهندسی و فنی در مقطع کارشناسی‌ ارشد ۴ تا ۱۰ میلیون
• پایان‌نامه مهندسی و فنی در مقطع دکترا ۱۲ تا ۱۷ میلیون
• ISI در رشته‌های فنی از دو میلیون تومان به بالا
• پروپوزال پایان‌نامه پزشکی ۱ تا ۲
• پایان‌نامه پزشکی ۵ تا ۷ میلیون
• پایان‌نامه پزشکی در شاخه ژنتیک ۱۲ میلیون
• ISI در پزشکی ۱٫۵ تا ۳٫۵ میلیون
• پایان‌نامه کارشناسی علوم انسانی ۱٫۵ میلیون
• پایان‌نامه دکترای علوم انسانی ۶ تا ۱۲ میلیون
• پایان‌نامه علوم انسانی در رشته‌های حقوق و مدیریت ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار بیشتر از سایر رشته‌ها
• ISI در علوم انسانی ۱٫۵ تا ۳ میلیون
تقلب در امتحانات
شاید بزرگترین معضلی که باعث کاهش بار علمی دانشگاه ها می شود را بتوان تقلب در امتحانات دانست زیرا با وجود تعداد زیاد مراقبین در دانشگاه ها، باز هم تقلب عمده فعالیتی است که از طریق دانشجویان انجام می شود. متاسفانه میزان انجام این فعالیت غیراصولی در دانشگاه ها به اندازه ای است که برخی از کارشناسان، از آن به عنوان فساد علمی در دانشگاه ها نام بردند.
کارشناسان معتقدند دانشجویانی که در شب های امتحان و پایان ترم به جای مطالعه و دوره کردن درس های خود، به فکر چگونگی تقلب هستند و متاسفانه این معضل روز به روز بیشتر می شود.
افشای سرقت های علمی چند استاد برجسته رشته فلسفه دانشگاه های معتبر کشور و بازتاب گسترده این سرقت ها و افشای جسته و گریخته دیگر فسادهای علمی در مجامع دانشگاهی و برخی شبکه های اجتماعی، باعث شده همچنان وزارت علوم و مراجع رسمی در این باره سکوت کنند. به نظر می رسد مراجع رسمی به خوبی از میزان فساد علمی در کشور اگاه هستند، اما تاکنون نتوانسته‌ اند برای مبارزه با آن راهکاری پیدا کنند.
در سطح جهانی، پدیده تقلب علمی در کشورهای توسعه یافته، تا این حد وجود ندارد. در حال حاضر، در این کشورها نرم ‌افزاری درست شده است که از طریق آن می ‌توان به میزان کپی‌ کردن مطالب پی برد. دانشجویی که در پژوهشش میزانی از تقلب نشان داده شود، در ابتدا تذکر می‌ گیرد، و برای بار دوم آن دانشجو مردود می شود.
یکی از مهمترین عوارض تقلب علمی در دانشگاه ها این است که تقلب سدی در برابر تبدیل علم به ثروت است لذا از حساسیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر این، برای پیشرفت در سطح ملی و برای پیدا کردن عمق علمی که موجب توسعه یافتگی علمی نیز می شود، باید جلوی این پدیده گرفته شود.
برای رفع این مشکل در حوزه دانشگاهی، باید با استعدادترین افراد حضور داشته باشند، اما می‌ بینیم که چنین نیست. رسیدن به مقامات دانشگاهی و غیردانشگاهی در ایران، منوط به مدارک تحصیلی است. اگر فردی تقلبی در این زمینه انجام داده باشد، در پست‌های سیاسی و یا قانون‌ گذار نیز به همین راه ادامه می دهد.
برخی از موسساتی که محتوای علمی تولید می‌ کنند، تحت عنوان مشاوره تحصیلی و پژوهشی و دارای مجوز هستند. تعدادی از این موسسات نیز مجوز ندارند، اما می‌ گویند کار ما غیرقانونی نیست، چون قانونی برای منع تولید متون علمی وجود ندارد. در واقع در ایران به این دلیل که در هیچ حوزه‌ ای قانون کپی-پیست رعایت نمی‌ شود، در بحث تولیدات علمی نیز رعایت نشده است.
مدرک گرایی
متاسفانه آنچه باعث حضور تعداد زیادی از جوانان در دانشگاه ها می شود، مدرک گرایی است، زیرا جامعه به سمتی پیش می رود که صرفا داشتن مدرک دانشگاهی مهم است و این معضل تا جایی پیش رفته که جوانان با پرداخت هزینه های گزاف به دانشگاه ها می روند اما تولید علم برای آنها هیچ معنایی ندارد.
در گذشته اگر از هر ۴ نفر یک نفر می توانست در کنکور دانشگاه قبول شود، امروز شاهد حضور همه جوانان در دانشگاه ها چه از طریق کنکور و چه از طرق دیگر هستیم، اما تعداد کمی از آنها به فکر تولید علم و تبدیل آن به قدرت به همراه پیشرفت کشور هستند در حالی که مابقی آنها به سمت مدرک گرایی و گذراندن واحدهای درسی با نمره های ناپلئونی گرایش پیدا می کنند.
کمی ‌شدن علم در ایران
متاسفانه در سیستم آکادمیک و دانشگاه ها، نگاه کمی به آموزش عالی بر نگاه کیفی غلبه پیدا کرده است. برای مثال در دانشگاه آزاد دادن دو نمره را منوط به انتشار دومقاله در مجلات علمی کرده‌ اند، که این خود کمی‌ شدن آموزش را نشان می‌ دهد. این کمی ‌شدن به عضویت در هیئت علمی نیز کشیده شده است؛ دانشجویی که مدرک و تعداد مقاله‌ های بیشتری دارد، شانس بیشتری نیز برای عضویت در هیئت علمی دارد. بسیاری از افراد با خرچ پول توانسته‌اند مدارک و تولیدات علمی بیشتری به نام خود ثبت کنند و در این سیستم کمی پیشرفت کنند. در کنار این افراد، کسانی نیز بوده ‌اند که مطالب علمی‌ شان را خودشان تولید کرده‌ اند، اما نتوانسته ‌اند پیشرفت کنند.
برای ارتقا از استادیاری به دانشیاری و یا از دانشیاری به استادی، تنها صرف اینکه فرد چه تعداد مقاله و مطلب چاپ کرده باشد، می‌ تواند ارتقا یابد و هیچ آزمونی برای مشخص شدن سطح سواد وجود ندارد؛ از فرد خواسته نمی‌ شود تا سخن بگوید یا به صورت کتبی در یک جلسه چیزی بنویسد تا میزان علم او سنجیده شود.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی مسجد دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

0 دیدگاه در ”نشانه های مصداقی از کاهش بار علمی دانشگاه ها“

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اوقات شرعی

آمار بازدید

بازدید امروز : 122
بازدید دیروز : 272
بازدید هفته : 2188
بازدید ماه : 5370
بازدید کل : 130699